Bakgrund |
Naturrum |
Fiske |
Båtbyggeri |
Repslageri |
Tunnbinderi |
Föreningen Hamnlyckan köpte 1982 Molarins
gamla båtbyggeri. Båtbyggeriet var beläget mitt i det
område där midsommarfesten brukade firas och föreningen
var orolig att lokalen skulle byggas om till sommarstuga och förstöra
möjligheterna till gemensamma aktiviteter. Vad lokalen skulle användas
till var oklart vid köpet. Till att börja med användes den
som lokal för bordtennisspel.
Vintern 1983 pågick en studiecirkel om Mellanfjärden i gamla
tider. Den kunskap som cirkeln dokumenterad om byn började man fundera
på om man kunde berätta för fler om på ett
mer organiserat sätt. Till byn hade flyttat tidigare statsarkitekten
i Nordanstig Lennart Ringmar. Han engagerade sig i styrelsearbetet och
med hans, gamla byinnevånares kunskaper och styrelsen med Tommy Brusell
som ordförande började museet växa fram. Museet presenterar
de 4 näringar som präglat byn.
Länsstyrelsen planerade för att hela Gävleborg olika
naturum skulle visas. Genom att arbetet med museet påbörjats
fick Mellanfjärden erbjudandet att få ett naturum för Nordanstigskusten.
Hans Östbom var den som utförde arbetet.
1985 invigde landshövdingen Nordanstigs Kustmuseum.
Nedan finns beskrivet lite om näringarna - det mesta hämtat
ur en skrift som finns att köpa på museet och som skrivit av
elever vid Informationslinjen vid Mitthögskolan i Sundsvall.
Till toppen av sidan. eller Till menyn
Till toppen av sidan. eller Till menyn
Strömmingen
En vanlig diskussionsfråga är om det är någon
skillnad på strömming och sill, och det är det faktiskt!
Biologiskt sett är det samma fisk, men strömmingen har anpassats
till att leva i Bottenhavets bräckta vatten, som har en betydligt
lägre salthalt än världshavens, där sillen går.
Strömmingen skiljer sig även från sillen genom att den
inte gör lika långa vandringar, beroende på vattentemperatur
och näringstillgång. Strömmingen vanligen 15-20 cm lång,
men enstaka exemplar kan bli upp till 30 cm långa. Så tidigt
som på Hansatiden användes benämningen strömming på
den fisk som fångades norr om Kalmar. Man skiljer på olika
former av strömming, t.ex. fjärdströmming, vår och
höstlekande havsströmming och isströmming.
Skötarna
Redan på medeltiden kallades de fiskegarn som användes till
strömmingsfisket för skötar. De knöts under
vintern av fiskaren själv, av hemspunnet lingarn. I skötens överteln
( överkant) satt flöten, sk flarer, av bark. de byttes
under 1920-talet ut mot flarer av kork I skötens nederteln (nederkant)
satt repöglor, sk hallband där stenar fungerade som sänken.
När man på 1800-talet började använda bomull istället
för lin vid sköttillverkningen, blev det möjligt att producera
maskinknutna nät.
Till toppen av sidan. eller
Till menyn
Båtbyggare Valter Larsson, en av de gamla båtbyggarna
i Mellanfjärden.
Vid 18 års ålder, 1928 byggde Valter Larsson sin första
båt som han sålde för 35 kronor. Han har byggt ekor, fritidsbåtar
och skötbåtar. Fisknäten som användes kallas skötar,
därav namnet skötbåt. Vid mitten av fyrtiotalet ersattes
dessa fiskebåtar av trålare.
Den största båten Valter Larsson byggt var en fjorton meters
trålare. Då hade han en "hjälpreda" en liten pojk som
knappt förmådde klättra ur båten. Som mest jobbade
7 personer i Valter Larssons båtbyggeri. Han har byggt ca 400 båtar.
Båtarna som byggts i Mellanfjärden kallas kort och gott "Hälsingebåtar".
Ett exempel på Valter Larssons båtbyggarkonst är den
båt som står på museet. Den är byggd enligt klinktekniken.
En båtkännare ser dessutom att den är spetsgattad eller
"tvåstävad" vilket är den traditionella konstruktionen.
När utombordsmotorerna kom blev det allt vanligare att bygga båtar
med akterspegel. Då kapades den bakre stäven så att aktern
blev plan. På det viset blev det lättare att fästa en motor
vid båten och det underlättade också när man skulle
lägga ut nät. De spetsgattade båtarna har ändå
aldrig helt försvunnit från bottenvikskusten.
Klinkbygge
Konsten att bygga klinkade båtar är gammal. Redan innan
vikingatiden var tekniken väl utvecklad. När det gäller
att bygga mindre träbåtar är klinktekniken fortfarande
den vanligaste
Klinkbygge innebär att man låter plankorna eller borden,
överlappa varandra ungefär som takpannor. Man börjar med
kölen, båtens ryggrad. I kölens ändar fästs stävarna
eller stäven om det är en båt med akterspegel. På
utsidan av kölen fästs sedan den första omgången av
bordläggningen, alltså det som skall bli båtens sidor.
Borden läggs sedan omlott vidare upp mot relingen så att båtsidan
får det karakteristiska trappstegsutseendet.
BILD på klinkbygge
För att sidan skall få en rund form måste varje planka
hyvlas. Den undre hyvlas längs utsidan och den övre längs
insidan, På så vis kommer borden att ligga mot varandra på
ett sådant sätt att båtsidan får rätt rundning.
Arbetet med bordläggningen görs på fri hand och är
det känsligaste momentet när man bygger i klink. För att
borden skall kunna böjas även på längden måste
de mjukas upp. Det vanligaste sättet är genomblötning och
upphettning. Tidigare förekom det att man kokade borden, När
träet blivit tillräckligt mjukt gäller det att snabbt få
borden på plats.
När bordläggningen är klar avslutar man med att lägga
i "skelettet" som ger konstruktionen stabilitet. Detta skelett består
av spant som fästs vinkelrätt mot kölen och följer
bordläggningens form.
Kravellbygge
Vid ett kravellbygge är arbetsordningen den omvända. Man
börjar med stommen och avslutar med bordläggningen. Borden läggs
ovanpå varandra så att båtsidan blir helt slät.
Att bygga i kravel kräver mer förarbete eftersom man måste
veta exakt hur spanten skall utformas för att båten skall få
rätt form.
Traditionerna förs vidare
Det vanligaste träslaget för båtbygge är fura.
Fortfarande används verktygen yxa, såg och hyvel. Båtbyggarens
skicklighet avgör om båten får rätt form.
Det är den inneboende hantverkskänslan som avgör hur
båten kommer att se ut, anser Valter Larsson i Mellanfjärden.
Han får medhåll av Göran Thybäck inflyttad båtbyggare
av den yngre generationen. Gamlingarna drar tre hyveldrag och bordspassningen
är korrekt. Vi nybörjare hyvlar och hyvlar men det enda vi åstadkommer
är att vi gör slut på träet, säger Göran
skämtsamt.
I Mellanfjärden har båtar byggs i generationer. Släkten
Palm har i allra högsta grad bidragit till att föra
traditionen vidare. Albert Palm var den fjärde generationen
båtbyggare på orten.
En annan som behärskar konsten är Per-Olof Rosenberg som
har byggt ett nytt båtbyggeri vid infarten till byn.
Till toppen av sidan. eller Till menyn
Så slår man rep
För att göra ett rep måste man gå igenom flera
steg. Innan repslagaren börjar spinna ser han till att spånadsämnet,
linet eller hampan, är noga häcklat. Vid häcklingen sorteras
fibrer ut och kvar blir de långa fina fibrer som används vid
repslagning.
Repslagaren lägger fibrerna i ett förkläde som han sätter
runt midjan, så att de är lätta att komma åt. Han
fäster fibrerna i en krok som sitter på ett hjul.
Medan han rör sig baklänges efter repslagarbanan, bort från
det snurrande hjulet, formas ett garn i hans händer. en repslagarbana
kan vara 100 m lång, så det blir många vandringar fram
och tillbaka innan repet är klart. Ett rep byggs upp av ett antal
dukter med varierande antal garn beroende på vad det skall användas
till. Repslagarens skicklighet består i att beräkna exakt mängd
fibrer till ett rep som skall bli exempelvis hundra meter långt.
Eftersom varje moment gör repet kortare tar det lång tid att
beräkna åtgången. När repet är färdigslaget
ska repytan putsas med hjälp av dubbelvikt hampa rep. en rephalare
för att få en slät och fin yta.
Hantverket förändras
Yrkesrepslageriet hade en given plats i de svenska hamnstäderna.
I många äldre städer hittar man en skylt med namnet
repslagargatan som bevis för hantverkets betydelse. När skrå
och handelstvånget upphörde i mitten av 1800-talet startades
repslagerier även på landsbygden, i anslutning till fiske
och lantbruksnäringen.
Med nya tiders krav på effektivitet förändrades repslageriet.
I stället för att spinna för hand konstruerade man nya,
moderna maskiner som arbetade i rasande tempo. Nya råvaror kom in
i bildens. Tidigare hade man mest använt lin och hampa, som har mjuka
fibrer, Med maskinernas hjälp kunde billigare spånadsämnen
med hårda fibrer användas.
Flätningsindustrin av idag
I början av 50-talet startade Vilhelm Eriksson maskinell tillverkning
av flyt- och sänktelnar till fisknät. Det är en direkt fortsättning
in i nutid av den gamla repslagarnäringen. Eva Eriksson, en av döttrarna
tog över ansvaret för Flätningsindustri AB 1975. Fabriken
är den enda i Sverige som nu för tiden tillverkar nättelnar.
Konsten förs vidare
I byalagets regi hade Vilhelm Eriksson kurser i repslageri. De som
blev "gesäller" har sedan bildat föreningen Handslaget
som för traditionerna vidare.
Till toppen av sidan. eller
Till menyn
Tunnbinderi är i dag när nog bortglömt hantverk i Sverige. I länder där man tillverkar vin och sprit däremot, lever det fortfarande kvar. Vem kan dricka whisky som lagrats 12 år i en plastdunk?
Visste du att
De äldsta laggkärl man har funnit i Sverige härstammar
från järnåldern ca år 500 f Kr.
Tunnbinderiet sedan medeltiden tillhörde skråhantverken. Vem som helst fick alltså inte tillverka tunnor. Skråväsendet upphörde 1846, men även i fortsättningen behölls mästar- och gesälltitlarna. För att bli gesäll var lärtiden tre till fyra år.
Tunnbinderihantverket har ofta varit knutet till handel och sjöfart. Många gånger ingick en tunnbindare i fartygens besättning. Hans uppgift var att tillverka tunnor till matförråd och gods ombord.
Den första tunnbinderifabriken startade i Sverige 1865. Då drevs maskinerna av ånga. Ordet "tunnland" från början var en benämning på en yta som kunde besås av en tunna säd.
Tunnorna tillverkades i vissa speciella storlekar. Våta varor
som fisk, saltat kött och tjära förvarades i mindre tunnor
än torra varor som mjöl, salt och kalk. Måtten på
tunnorna var mycket exakta. Vanliga storlekar var 48 kannor (125,62 liter)
för förvaring av våta varor och 56 kannor (146,55 liter)
för torra varor. En hel tunna torra varor delades in i 2 spänn,
6 skäppor,
8 fjärdingar eller 32 kappar.
År 1949 började man räkna med andra mått. Standardmåttet för en tunna var därefter 100 liter, en halvtunna 50 liter och en fjärding 25 liter,
Hantverket
Att tillverka fjärdingar var ett hantverk som krävde speciella
verktyg och erfarenhet.
Till fjärdingen användes fura som sågats och klyvts
till små bräder, stavar. Med krokknivar kupades stavarna på
insidan och buktades på utsidan. Långsidorna hyvlades på
ett speciellt sätt för att stavarna skulle passa ihop och
ge en tät tunna.
När tunnan skulle sättas ihop använde man en speciell
järnring, ett sättband. Det fungerade både som mått
på tunnan och som hållare för stavarna, när de ställdes
bredvid varandra i ringen.
Till band runt fjärdingen togs sly av sega träslag som björk
och sälg, Stammarna klövs och mättes ut. I varje ände
skars ett hack för att banden skulle kunna fästas ihop till en
ring.
På insidan av tunnan skars en skåra med ett verkstyg som
kallades såthult. Skårans läge bestämde var botten
skulle sitta. För att botten sedan skulle passa in mättes insidan
av fjärdingen på ett sinnrikt sätt med en passare, tönnstege.
På en skiva av brädbitar markerades botten med en passare innan
den sågades och sattes på plats. Sättbanden kunde tas
bort och fjärdingen var klar att fyllas med strömming.
När Edsmyrsfabriken lades ned 1924, byggde Sven Erik Johansson en fabrik på Notholmen i Mellanfjärden dit maskinerna flyttades. Fabriken på Notholmen kom att kallas Sveneriksfabriken. Där tillverkade tre-fyra man ända upp till 10 000 strömmingsfjärdingar per år. Dessutom tillverkades kaggar för snus, mosbyttor för lingonsylt och tinor för saltfläsk.
Fabrikör Johansson hade även ett åkeri som distribuerade
kärlen över stora delar av Norrland. Svenerksfabriken drevs
fram till 1940-talet. Verksamheten kom efterhand att tas över av bleckkärlsfabriken
på Kvarnmon. Den gör än i dag kärl för fisket
nämligen suströmmingsburkar!!!
Till toppen av sidan. eller
Till menyn